Z dluhů k prosperitě: Jak jsem zachránil svou kavárnu díky regionálním PPC reklamám

Seděl jsem na schodech před svou kavárnou v Liberci a brečel. Byl to přesně rok a dva měsíce od slavnostního otevření. Rok plný naděje, dřiny a postupného vystřízlivění. Investoval jsem do toho všechny úspory, půjčil si od rodiny, zadlužil se v bance. Měl jsem skvělou lokaci, kvalitní kávu od lokálního pražírny, domácí dezerty podle receptů mé babičky. A přesto – prázdné stoly, minimální tržby a hromada účtů, které jsem nedokázal zaplatit. Ještě měsíc, maximálně dva, a budu muset zavřít. Jak to vysvětlím rodině? Jak splatím dluhy?

Tohle není smyšlený příběh pro efekt. Je to moje osobní zkušenost z roku 2022, kdy moje kavárna Café Leopold v centru Liberce balancovala na hraně krachu. Dnes, o rok a půl později, máme plno téměř každý den, otevřeli jsme druhou pobočku v Olomouci a plánujeme třetí. A to všechno díky přístupu, který změnil můj podnikatelský život – regionálním PPC reklamy Liberec, které mi pomohly oslovit přesně ty správné zákazníky ve správnou chvíli.

Jak jsem se dostal na dno

Vždycky jsem snil o vlastní kavárně. Po deseti letech práce v korporátu jako finanční analytik jsem měl pocit, že přišel ten správný čas. Našel jsem krásný prostor v centru Liberce, udělal kompletní rekonstrukci, vybral nejkvalitnější kávovar, našel skvělý personál. První měsíc byl báječný – lidi se chodili podívat na novou kavárnu, noviny o nás napsaly, sociální sítě bzučely. Jenže pak zájem opadl.

Snažil jsem se všemi způsoby přilákat zákazníky:

- Rozdával jsem letáčky kolemjdoucím (99 % skončilo v koši)

- Investoval do reklamy na Facebooku a Instagramu (hromada lajků, minimum skutečných návštěvníků)

- Dával slevy a akce typu 1+1 zdarma (přitáhlo to jen jednorázové lovce slev)

- Zapojil se do lokálních food festivalů (pár nových zákazníků, ale ne dost)

Sledoval jsem, jak mi mizí peníze, a zákazníků nepřibývá. Neustále jsem přemítal, kde dělám chybu. Byl jsem zmatený – věděl jsem, že mám kvalitní produkt, skvělou lokaci, příjemnou atmosféru. Proč tedy kavárna nefungovala?

Pak mi kamarád, který pracuje v marketingu, při návštěvě řekl něco, co změnilo můj pohled na věc: "Petře, tvůj problém není v kavárně. Tvůj problém je, že o tobě nikdo neví. A když o tobě někdo ví, tak v nevhodnou chvíli. Potřebuješ být vidět přesně ve chvíli, kdy lidi hledají místo, kam zajít na kávu. Ne když scrollují Instagramem před spaním."

Znělo to logicky, ale jak to udělat? Odpověď byla jednoduchá – PPC reklamy zaměřené specificky na Liberec a okolí.

První kroky do světa regionálních PPC kampaní

Upřímně přiznávám – o PPC reklamách jsem nevěděl vůbec nic. Jako finanční analytik jsem sice rozuměl číslům, ale marketing byl pro mě španělská vesnice. Naštěstí mi kamarád doporučil agenturu SEOconsult.cz, která se specializuje na regionální kampaně.

První setkání bylo pro mě docela šok. Odhalili řadu věcí, které jsem dělal špatně:

- Moje Facebookové kampaně cílily příliš široce – zobrazovaly se i lidem, kteří byli 50+ km od Liberce

- Moje příspěvky na sociálních sítích byly hezké, ale nepřiváděly reálné zákazníky

- Neměl jsem vůbec nastavené kampaně ve vyhledávačích, kde lidé aktivně hledají kavárny

- Můj web nebyl optimalizovaný pro mobilní zařízení, přestože většina lidí hledá kavárny na mobilu

Po úvodní analýze mi navrhli strategii založenou na regionálních PPC kampaních. Upřímně, bylo to jak z jiného světa – ROAS, CPC, CTR, konverzní poměr... mluvili jazykem, kterému jsem vůbec nerozuměl. Ale viděl jsem jejich výsledky pro jiné lokální podniky a rozhodl se jim důvěřovat. Koneckonců, co jsem měl co ztratit?

S posledními penězi (doslova – vybral jsem poslední rezervu 10 tisíc, kterou jsem měl na účtu) jsem řekl: "Pojďme do toho."

První výsledky, které mě upřímně šokovaly

Do pěti pracovních dnů byly kampaně spuštěné. Cílily výhradně na Liberec a okolí do 15 km, s důrazem na centrum města a obchodní zóny, kde se pohybuje nejvíce potenciálních zákazníků. Zaměřili jsme se na tyto typy vyhledávání:

- Lidé aktivně hledající kavárnu ("kavárna Liberec", "kde na kávu v Liberci")

- Lidé plánující schůzku ("kde na schůzku v Liberci", "klidná kavárna na práci")

- Turisté a návštěvníci města ("kam v Liberci", "nejlepší kavárna centrum Liberec")

První týden se nic moc nedělo a já začínal být nervózní. Pak přišel druhý týden a najednou se začaly dít věci. V úterý přišly dvě nové skupinky, ve středu další a v pátek jsme měli poprvé po dlouhé době téměř plno. Lidé přicházeli a říkali: "Našli jsme vás na Googlu" nebo "Viděli jsme vaši reklamu, když jsme hledali, kam zajít."

Za první měsíc se návštěvnost zvedla o 46 % a tržby o 52 %. Za dva měsíce jsme byli na dvojnásobku původních tržeb. A co bylo nejlepší – začali se objevovat pravidelní zákazníci, kteří se vraceli. Konečně jsem viděl, že by to mohlo fungovat!

Co přesně fungovalo v Liberci (a proč)

Postupně jsme s agenturou analyzovali data a zjišťovali, co přesně v Liberci funguje a proč. Tady jsou klíčové poznatky, které by mohly pomoci i dalším podnikatelům:

1. Klíčová je relevance k aktuální potřebě

Naše nejúspěšnější reklamy byly ty, které se zobrazovaly lidem přesně ve chvíli, kdy hledali místo, kam zajít. Na rozdíl od příspěvků na sociálních sítích, které lidi vidí náhodně, PPC reklamy ve vyhledávačích zasahují uživatele s aktuálním záměrem. To je naprosto zásadní rozdíl!

2. Mobilní uživatelé tvoří většinu

Více než 78 % našich zákazníků nás našlo přes mobilní telefon. Proto jsme kompletně předělali web, aby byl perfektně optimalizovaný pro mobily. Přidali jsme tlačítko "Navigovat" pro snadné nalezení kavárny a "Zavolat" pro rezervace. Konverzní poměr z návštěvníka webu na skutečného zákazníka se díky tomu zvýšil z 5,2 % na 12,8 %.

3. Různá denní doba, různé reklamy

Zjistili jsme, že v různou denní dobu fungují různé typy reklam. Ráno (7-10h) zabíraly reklamy na snídaně a kávu s sebou. Během dopoledne (10-12h) fungovaly reklamy cílící na pracovní schůzky. Odpoledne (14-17h) byly nejúspěšnější reklamy na dezerty a odpočinek. Díky časovému rozvrhu reklam jsme dokázali optimalizovat rozpočet a být vidět přesně ve správnou chvíli.

4. Důležitost lokálních specifik

V Liberci jsou specifické faktory, které jsme využili v reklamách. Například poblíž nás je radnice, kde se často konají svatby. Spustili jsme speciální kampaň cílenou na svatebčany a rodiny, která generovala nečekaně dobré výsledky. Podobně jsme využili blízkost divadla pro večerní nabídku "před a po představení".

Expanze do Olomouce – jiné město, jiná pravidla

Po roce úspěšného fungování v Liberci jsem se rozhodl pro odvážný krok – otevřít druhou pobočku. Volba padla na Olomouc, odkud pochází moje přítelkyně, takže jsme tam měli zázemí a znali jsme trochu místní specifika.

Logicky jsem předpokládal, že můžeme použít stejnou strategii jako v Liberci. Velký omyl! Rychle jsme zjistili, že PPC reklamy Olomouc vyžadují zcela jiný přístup. Tady jsou největší rozdíly, které nás překvapily:

1. Jiná dynamika města a cílové skupiny

Zatímco v Liberci tvořili velkou část našich zákazníků pracující profesionálové a rodiny s dětmi, v Olomouci to byli především studenti a turisté. To vyžadovalo kompletní změnu komunikace, jiné reklamní texty a změnu nabídky.

2. Výrazně jiné vyhledávací vzorce

V Liberci lidé často hledali "kavárna s dětským koutkem" nebo "klidná kavárna na práci". V Olomouci byly populární fráze jako "kavárna s rychlým WiFi" nebo "levná snídaně Olomouc". Museli jsme tedy upravit klíčová slova i reklamní texty.

3. Silnější konkurence

Olomouc má na svou velikost překvapivě bohatou kavárenskou scénu, konkurence byla mnohem silnější než v Liberci. To se projevilo i ve vyšších cenách za klik (průměrně 12 Kč oproti 8 Kč v Liberci).

4. Jiná sezónnost

V Liberci byla návštěvnost relativně stabilní po celý rok. V Olomouci jsme pozorovali výrazné výkyvy související s akademickým rokem a turistickou sezónou. To vyžadovalo dynamičtější přístup a sezónní úpravy kampaní.

Díky těmto poznatkům jsme kompletně přepracovali strategii pro Olomouc. Soustředili jsme se více na studentské slevy, nabídku studijních prostor a speciální akce během zkouškového období. Zaměřili jsme se také na turisty – vytvořili jsme reklamy v angličtině a němčině pro zahraniční návštěvníky města.

Trvalo to déle než v Liberci, ale po čtyřech měsících začala i olomoucká kavárna prosperovat. A paradoxně – poučení z Olomouce nám pomohlo vylepšit i liberecké kampaně, protože jsme objevili nové přístupy a možnosti.

Co přesně pro mě dělá agentura (a proč bych to sám nezvládl)

Občas se mě jiní podnikatelé ptají, proč si PPC kampaně nedělám sám – přece je na internetu spousta návodů a tutoriálů. Moje odpověď je jednoduchá: stejně jako se zákazníci nechodí do mé kavárny učit, jak pražit kávu, já netrávím čas učením se složitostem online marketingu. Každý by měl dělat to, v čem je dobrý.

Tady je, co pro mě SEOconsult.cz konkrétně dělá:

1. Komplexní analýza trhu a konkurence

Než vůbec spustili první kampaň, provedli důkladnou analýzu trhu, konkurence a zákaznických preferencí v každém městě. Díky tomu jsme přesně věděli, na co cílit a jak se odlišit.

2. Strategické plánování kampaní

Na základě dat vytvořili strategii přesně na míru každé lokalitě – zaměřenou na správné cílové skupiny, s odpovídajícími klíčovými slovy a v relevantních časech.

3. Tvorba a testování reklamních textů

Vytvořili desítky variant reklamních textů a průběžně testovali, které fungují nejlépe. Tohle bych sám nikdy nezvládl – nemám ani čas, ani znalosti na systematické A/B testování.

4. Pravidelná optimalizace kampaní

Kampaně nejsou statické – neustále se vyvíjejí a optimalizují na základě výsledků. Agentura průběžně upravuje rozpočty, klíčová slova, texty reklam a další parametry pro maximální efektivitu.

5. Měsíční reporty a konzultace

Každý měsíc dostávám přehledný report s výsledky a doporučeními. Plus máme pravidelné konzultace, kde probíráme další kroky a strategii. Díky tomu mám přehled, ale nemusím se starat o technické detaily.

Abych byl upřímný – tohle všechno by mě stálo desítky hodin měsíčně, které prostě nemám. A upřímně? I kdybych je měl, trávil bych je raději výběrem nových druhů kávy a přípravou dezertů, ne laděním klíčových slov a analýzou ROAS.

Reálné výsledky, které mě dnes živí

Po roce a půl intenzivní práce s regionálními PPC kampaněmi se můj byznys kompletně proměnil:

1. Finanční výsledky

- Průměrná měsíční tržba liberecké kavárny vzrostla z 85 tisíc na 310 tisíc Kč

- Marže se zvýšila z 22 % na 36 % (díky většímu důrazu na vysokomaržové položky v reklamách)

- Náklady na získání jednoho zákazníka klesly z odhadovaných 95 Kč na 18 Kč

- Průměrná útrata na zákazníka vzrostla z 110 Kč na 175 Kč (díky lepšímu cílení a cross-sellingu)

2. Růst a expanze

- Z jedné kavárny se stal malý řetězec se dvěma pobočkami (Liberec, Olomouc)

- Tým se rozrostl ze 3 lidí na 12 zaměstnanců

- Aktuálně plánujeme otevření třetí pobočky v Jablonci nad Nisou

- Začali jsme s vlastní mini pražírnou kávy, kterou prodáváme i dalším kavárnám

3. Změna obchodního modelu

- Z běžné kavárny jsme se vyvinuli v komunitní prostor s pravidelným programem

- Přidali jsme catering a dodávky snídaňových balíčků do firem

- Zavedli jsme kurzy přípravy kávy pro veřejnost

- Vybudovali jsme si sítě stálých zákazníků a firemních klientů

Tohle všechno by bez efektivních regionálních kampaní nebylo možné. Z kavárny na pokraji krachu se stal prosperující byznys, který nejen přežívá, ale aktivně roste.

Moje největší průšvihy a poučení z nich

Cesta k úspěchu nebyla rozhodně přímočará. Udělal jsem spoustu chyb, ale díky nim jsem se hodně naučil:

Průšvih #1: Myslel jsem, že stačí být "vidět"

Moje první marketingové pokusy byly založené na mylné představě, že stačí, když o mně lidé vědí. Pravda je, že nestačí být vidět – musíte být vidět správným lidem ve správnou chvíli. Regionální PPC kampaně mi pomohly oslovit zákazníky přesně ve chvíli, kdy hledali to, co nabízím.

Průšvih #2: Snažil jsem se ušetřit na marketingu

Ze začátku jsem se snažil dělat marketing svépomocí nebo s minimálním rozpočtem. Výsledek? Vyhozené peníze bez efektu. Když jsem konečně investoval do profesionální správy kampaní, návratnost byla mnohonásobně vyšší než všechny moje předchozí pokusy dohromady.

Průšvih #3: Zkopíroval jsem olomouckou strategii z Liberce

Velká chyba byla předpokládat, že co funguje v jednom městě, bude fungovat i v druhém. Každá lokalita má svá specifika, jinou konkurenci, jiné publikum, jiné zvyklosti. Teprve když jsem to pochopil a přizpůsobil strategii, začalo to v Olomouci fungovat.

Průšvih #4: Podcenil jsem vliv sezónnosti

Zejména v Olomouci jsem zažil tvrdou lekci, když jsem nepřizpůsobil kampaně sezónním výkyvům. Během letních prázdnin, kdy většina studentů odjela, návštěvnost dramaticky klesla. Naučil jsem se, že kampaně musí být dynamické a reagovat na sezónní změny.

Praktické tipy pro podnikatele, kteří to chtějí zkusit

Pokud máte lokální byznys a uvažujete o regionálních PPC kampaních, tady je pár praktických tipů na základě mých zkušeností:

1. Začněte s analýzou svých stávajících zákazníků

Než investujete do reklamy, zjistěte, kdo jsou vaši současní zákazníci. Odkud přicházejí? Proč si vybrali právě vás? Co u vás nejčastěji kupují? Tyto informace jsou nedocenitelné pro nastavení efektivních kampaní.

2. Nastavte si realistický rozpočet a očekávání

Regionální PPC kampaně mohou fungovat i s minimálním rozpočtem, ale zázraky přes noc nečekejte. V mém případě jsme začínali s 10 tisíci měsíčně, což pro Liberec stačilo. Ale počítejte s tím, že viditelné výsledky přijdou nejdříve po 2-3 týdnech.

3. Využijte lokální znalost ve svých reklamách

Vaše největší výhoda oproti velkým řetězcům je znalost místních specifik. Využijte to v reklamních textech – zmiňujte lokální události, místa, specifika. "Zastavte se na kávu před představením v Divadle F. X. Šaldy" funguje mnohem lépe než obecné "Nejlepší káva ve městě".

4. Spolupracujte s místními subjekty

Propojte online marketing s offline aktivitami. Spolupracujte s dalšími místními podniky, zapojte se do lokálních akcí, podporujte komunitu. A pak to všechno zmiňujte ve svých PPC kampaních – vytvoříte tak silnější vazbu na místní zákazníky.

5. Testujte, měřte, optimalizujte

Nikdy se nespoléhejte na první verzi kampaní. Systematicky testujte různé varianty textů, cílení, denní doby. Pečlivě sledujte, co funguje, a na základě dat kampaně průběžně vylepšujte.

6. Hledejte správné partnery

Pokud nemáte zkušenosti s PPC reklamami, najděte si agenturu, která má zkušenosti specificky s regionálními kampaněmi. Ne každý, kdo umí nastavit celostátní kampaně, rozumí i specifikům lokálního marketingu. V mém případě se spolupráce se SEOconsult.cz vyplatila mnohonásobně.

Můj osobní vzkaz všem, kdo bojují o přežití

Když jsem seděl na těch schodech před kavárnou a brečel, netušil jsem, že o rok později budu psát článek o tom, jak jsem zachránil a rozvinul svůj byznys. Nevěřil jsem, že existuje cesta z té zdánlivě beznadějné situace.

Proto bych rád na závěr řekl něco všem, kdo jsou dnes v podobné situaci jako já tehdy:

Váš problém možná není v tom, co děláte, ale v tom, že o vás neví ti správní lidé ve správnou chvíli. Neztrácejte naději a nebojte se vyzkoušet nové přístupy. Regionální PPC kampaně jsou nástroj, který může i s omezeným rozpočtem přinést převratné výsledky, pokud je správně využitý.

Dnes, když se dívám na rušné stoly v našich kavárnách, na spokojené zákazníky a rostoucí tým, jsem vděčný za tu krizi, která mě přinutila změnit přístup. Bez ní bych možná nikdy neobjevil sílu regionálního online marketingu a můj podnikatelský příběh by skončil jako jeden z mnoha neúspěšných pokusů o vlastní byznys.

Místo toho mohu říct: Bylo to těžké. Byla to dřina. Ale dokázal jsem to. A díky správnému použití regionálních PPC reklam to může dokázat i každý další lokální podnikatel.

Publikováno: 10. 05. 2025